RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
MODEL PEMBELAJARAN BERASASKAN PROJEK
Tarikh : 17.10.2012
Hari : Rabu
Kelas : 5 Delima
Masa : 12.00 – 1.00
petang
Subjek : Sains
Tema : Menyiasat Dunia
Teknologi
Tajuk : Struktur Binaan
Sub Tajuk : Kekuatan dan kestabilan
struktur binaan
Standard Kandungan : Murid dibimbing untuk:
5.2 Memahami kekuatan kestabilan struktur.
Standard Pembelajaran :
Murid berupaya untuk:
5.2.6 Mereka cipta model yang kuat dan
stabil
Objektif : 1. Murid dapat mereka
cipta struktur jambatan yang kuat dan
stabil.
Hasil Pembelajaran : Selepas pengajaran, pelajar dapat:
1. Domain kognitif
i. Mengenal pasti bentuk-bentuk asas dalam binaan.
ii. Mensintesis idea tentang bentuk untuk membina struktur
jambatan yang kukuh dan stabil.
iii. Mengaplikasikan idea dalam mereka cipta
struktur jambatan.
2. Domain afektif
i. Kerajinan dan bekerjasama
3. Domain psikomotor
i. Mereka cipta struktur jambatan yang kukuh dan stabil.
Bahan Bantu Belajar(BBB) : Penyedut minuman, kad
manila, pita selofan dan benang.
Pengisian Kurikulum : Ilmu, Nilai dan EMK (Kemahiran
berfikir, kreatif dan
Inovatif)
Kemahiran :
Mendengar, berkomunikasi dan menulis
Strategi
: Pembelajaran Berasaskan
Projek
Pengetahuan sedia ada : Murid telah mempelajari bentuk-bentuk bongkah dalam
mata pelajaran Matematik dan Kemahiran hidup.
AKTIVITI RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN (RPH)
|
|||
Fasa/Langkah
|
Isi Pelajaran/ Kandungan
|
Aktiviti Pengajaran
& Pembelajaran
|
Catatan
|
1. Persediaan
Pemerhatian
|
Gambar bangunan dan jambatan
|
Guru mengedarkan gambar bangunan dan jambatan
kepada murid
Guru bersoaljawab dengan murid.
1.
Apakah yang dapat kamu lihat dalam gambar
tersebut?
2.
Apakah bentuk umum yang kamu lihat pada
binaan?
3.
Mengapakah manusia membina bangunan dan
jambatan dengan bentuk tertentu?
|
Pengetahuan Spesifik
Bentuk-bentuk asas binaan.
Pengetahuan Penyerapan
Matematik
Kemahiran Hidup
Kemahiran Spesifik
Kemahiran Proses Sains
Berkomunikasi
Pemerhatian
Membuat inferens
EMK
Kemahiran berfikir
|
Imaginasi
|
Membina model jambatan
|
Guru menyediakan straw kepada setiap kumpulan
untuk membina model jambatan yang kuat dan stabil.
Soalan
1.
Bagaimanakah anda dapat membina model
jambatan kuat dan stabil dengan menggunakan straw.
|
Pengetahuan Spesifik
Faktor yang mempengaruhi kekuatan dan kestabilan
Kemahiran Penggabungjalinan
Berkomunikasi
EMK
Kemahiran berfikir
Kreatif dan inovatif
|
Perkembangan
|
Melakar prototaip
Membina prototaip
|
Guru mengarahkan setiap kumpulan perlu membuat lakaran
prototaip sebelum membina model sebenar.
Murid membina prototaip.
|
Pengetahuan penyerapan
Pendidikan Seni Visual
Kemahiran penggabungjalinan
Menulis
EMK
Kreatif dan inovatif
Nilai murni
Kerajinan
Kerjasama
|
Tindakan
|
Menguji model jambatan yang dibina
|
Wakil kumpulan menguji model jambatan yang dibina
dihadapan kelas.
Murid membuat rumusan bahawa model yang kuat dan
stabil boleh menampung beban yang banyak
|
Kemahiran Proses Sains
Mengeksperimen
Kemahiran Penggabungjalinan
Berkomunikasi
|
No comments:
Post a Comment